luni, 17 martie 2014

Joc interactiv - Ce îți place la mine? Ce îmi place la tine?

Aseară m-am gândit la un joculeț pe care să îl jucăm în fiecare seară, toți membrii familiei. Joculețul e urmare a unor situații, mai puțin plăcute, între ai mei copii, cum ar fi ... certuri, îmbrânceli și alte asemenea. Amândoi au personalități puternice, sunt diferiți unul de altul, au și preocupări comune, dar viziunea diferă, de aici rezultând tensiuni, și între ei și între noi (părinții) și ei.

Astfel că, m-am gândit la un joculeț pe care ei l-au îmbrățișat din prima clipă și le-a plăcut foarte mult. În ce constă joculețul? În întrebări și răspunsuri din care să reiasă cât mai multe părți frumoase din fiecare din noi. E interesant să vedem ce cred ceilalți despre noi și în același timp conștientizăm cum ne comportăm.

Vă voi lăsa mecanismul acestui joculeț și nu voi intra în amanunte cum am răspuns noi. Dacă jucați și voi joculețul, poate îmi spuneți și mie (aici într-un comentariu) cum a funcționat la voi.

Persoane participante A, B, C, D.

Întrebări/Cerințe, în ordinea în care sunt adresate:
1. A spune un lucru frumos (ce îți place la) despre B.
2. B spune un lucru frumos despre A.
3. A spune ce nu îți place la B (din comportament) și dorești să schimbe.
4. B spune ce nu îți place la A (din comportament) și dorești să schimbe.
Fiecare ascultă răspunsul și nu îl comentează. Le explic faptul că așa ne văd ceilalți chiar dacă nouă ni se pare că nu e adevărat. 

5. A spune un lucru frumos despre C
6. C spune un lucru frumos despre A
3. A spune ce nu îți place la C (din comportament) și dorești să schimbe.
4. C spune ce nu îți place la A (din comportament) și dorești să schimbe.


și se continuă până fiecare a spus ce îi place și ce nu îi place despre ceilalți ...

Scopul e să extragem și să conștientizăm câte părți frumoase vedem la celălalt dacă vrem. E ușor să vedem ceva mai puțin plăcut și apoi nu facem decât să continuăm să vedem numai părți neplăcute. Apoi conștientizăm cum ne comportăm cu cei din jurul nostru, ce le transmitem. E foarte important, după părerea mea, să îi obișnuim pe copii să extragă, se vor obișnui și le va fi mai ușor când cresc; va fi ceva firesc să pună în balanță și să aleagă.

Apoi am continuat cu ..
A spune un lucru frumos despre școală
B spune un lucru frumos despre grădiniță

Partea cu instituțiile, să găsim părți bune, e foarte importantă. Ne ajută și pe noi adulții să ne întrebăm, astfel conștientizezi dacă ai motive să fii fericit sau e momentul să faci schimbări. De la copii putem extrage informații despre preferințele lor și îi cunoaștem mai bine. Fiecare din noi (părinții) dorim să știm ce le place și mai târziu îi putem ajuta să ia decizii despre liceu, facultate, etc.

Apoi mi-a venit ideea că a doua zi dimineața putem continua cu aceste două aspecte: ce e frumos la grădiniță și ce e frumos la școală. Chiar am observat astăzi entuziasm în plus la trezire și apoi la activitățile pregătitoare pentru ieșitul din casă către instituții.

Altceva ce am făcut a fost să aleg câte un coleg al fiecăruia dintre copii, din cei cu care nu se înțeleg, să se gândească la acel coleg și să spună un lucru frumos despre el. Ba mai mult le-am spus ca astăzi să fie atenți la acel coleg și după amiază când ne vedem să-mi spună ce au observat frumos la el.
Am ales cuvântul frumos pentru că nu vreau să folosesc aceste două cuvinte: bun și rău și vreau ca ai mei copii să se obișnuiască și ei să nu le folosească.
Partea aceasta cu colegul cu care există neînțelegeri este anume aleasă. De ce? Pentru că e foarte ușor să punem o etichetă cuiva și ceilalți să o preia, mai ales la copii. Și din cauza acestor etichete nu mai avem ochi să vedem și părți bune. Ca să nu mai vorbesc de puterea gândurilor noastre; dacă ai pus o etichetă cuiva, acea persoană se va comporta exact așa cum l-ai etichetat tu.

Cum vi se pare jocul nostru? Cum am spus și mai sus, dacă jucați și voi joculețul, poate îmi spuneți și mie (aici într-un comentariu) cum a funcționat la voi.

Să aveți o zi minunată!

4 comentarii:

  1. Mi se pare o idee chiar buna. Asa fiecare va fi constient de calitatile lui si ale fratelui, dar si de punctele vulnerabile. Raluca

    RăspundețiȘtergere
  2. super idee. cu siguranta facem si noi asta dar nu contient. dar voi tine cont de acum si voi veni cu un feedback :)

    RăspundețiȘtergere
  3. fff util mi se pare :). o sa-ncecam sa punem si noi in practica.... cred ca mai intai o sa-l joc eu cu mine :)). o sa fiu pe rand A,B,C,D :).multumim pt idee.o sa-mi notez si eu intrebarile pe un carnetel

    RăspundețiȘtergere
  4. Mă bucur că vă place joculețul. Să vă fie de folos ....

    RăspundețiȘtergere